سل تل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کارفرما ابوالفضل میرقاسمی با اشاره بوسیله اینکه شاق اصلی ما در مواجهه با بلایای غریزی پرورش نگرفتن از گذشته است، گفت: هر ساله با بلایای طبیعی از جمله سیل و خشکسالی مواجه می شویم اما تنها مساله ای که تو این زمینه مطرح می شود وهله اعاده خسارات وارد شده است در حالی که فداکار موارد مانند ضایعات انسانی و از بین رفتن برخی اسلوب های گیاهی و جانوری برازنده اعاده نیستند.

وی ضمن بیان اینکه سیلاب زمانی صورت می دهد که رودخانه ها و نهرها کشش محموله روان آب را نداشته باشند و آب از بستر غریزی خود خارج شود، مداومت کرد: توجه به بالادست حوضه آبریز ضروری است. احیای نیستان ها و مراتع و تقویت پوشش گیاهی در بالادست حوضه آبریز باعث نفوذ آب باران به اندام خار و از عادت ریشه علف هرزه بوسیله اعماق خاک می شود و دیگر آب باران به گویا آب تبدیل نمی شود.

میرقاسمی با اشاره به اینکه آب به انزوا قدرت تخریبی دارد، ادامه داد: زمانی که قطرات باران با خاک عاری از پوشش گیاهی برخورد می کند، کلوخه های قبر و خاک سنگینی که روان آب اقتدار حمل آن ها را ندارد، متلاشی می شوند و این نوع فرسایش دو پیامد به همراه دارد؛ یکی از پیامدها این است که ذرات متلاشی شده کلوخه ها منافذ خاک را می پوشانند و مانع از واکنش آب به خاک می شوند همچنین زمانی که کلوخه های سنگین بوسیله ذرات سبک تبدیل می شوند به صبر می توانند تبدیل بوسیله تراب و لای  و تو نتیجه باعث افزودن چگالی روانآب و افزایش قدرت تخریب و غلبه فرسایندگی سیلاب شوند بنابر این پوشش گیاهی می تواند نقش لایه محافظ قبر را ایفا و از ابراز چنین پدیده هایی چلوگیری بطی ء و جلوگیری کننده از اضافه سرعت روان آب شود.

وی یکی دیگر از عوامل مفید در ساختن سیل را «زمان تمرکز» دانست و گفت: زمان تمرکز بوسیله مدت زمانی گفته می شود که روان آب از دورترین نقطه حوضه آبریز به نقطه خروجی حوضه مورد نظر می رسد و هرچه زمان تمرکز را کاهش دهیم پیک سیلاب همچنین کمتر می شود. یکی از روش های کاهش زمان تمرکز ایجاد شیارهایی عمود پیاده شدن جهت شیب تو دامنه کوه ها است تا آب درون این ترانشه های ایجاد شده جمع شود و بوسیله پایین دست راه نیفتد.

این ممیز منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر لزوم نصیب گیری از تکنیک های آبخیزداری و  استحصال آب بارش خاطرنشان کرد: این تکنیک ها درون چهار کلاس مختلف از جمله مدیریتی، بیولوژیک، بیومکانیکی و مکانیکی راحتی می گیرند و مدیریت چرای دام یکی از مهم ترین تکنیک های مدیریتی آبخیزداری است چرا که چرای بی سیاق دام باعث تخریب مرتع و پوشش گیاهی و چرای زودرس باعث از بین رفتن بذر گیاهان می شود. درون خراج چرای زودرس دام باعث از بین رفتن گیاهان پیش از بذرافشانی می شود و در نتیجه بذری بخاطر سال آینده و تجدید حیات گیاهان جاویدان نمی ماند نیز چرای تله باید با توجه بوسیله ظرفیت منطقه باشد چراکه پای کوبی تله باعث فشرده شدن خاک و کاهش قدرت نفوذپذیزی مزار می شود.

میرقاسمی با رمز به اینکه داخل ایران ۳۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان می برد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود، تقریر کرد: یک سیلاب کافی است تا طولانی مقبره های حاصلخیز را با خود بشوید و از بین ببرد و زمانی که حاصلخیزی خاک از بین برود علف هرزه نیز از مواد مقوی و مواد آلی مقبره بی روزی می ماند.

بوسیله گفته وی، علاوه به خشکی امدن زنگ زدگی خاک و خرابکاری پوشش گیاهی، از دیگر مواردی که درون بالادست باعث تشدید و افزایش قدرت تخریب سیل می شود، معدن کاوی عاری سر است. زمانی که فعالیت معدن کاوی بدون بزرگداشت ضوابط و استانداردها قیافه گیرد و «منابع قرضه» داخل محل رها شوند این مواد سست توسط باران و سیلاب به صبر شسته می شوند و غلبه تخریب سیل را افزودن می دهند.

میرقاسمی درون ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که هیچگاه کس بوسیله آن توجه ندارد زمین لغزش است. در بسیاری از مواقع به برهان عدم ثبات گام ها داخل بالادست حوضه آبریز و همزمان سانحه لغزش داخل دامنه ها، سنگ ها و تخته حجر هایی وارد سیلان آب و باعث اضافه غلبه تخریبی سیلاب می شود بنابر این استقرار دامنه هایی که پتانسیل اشتباه بالایی دارند ضروری است. تغییر کاربری جنگل ها، ویلاسازی و کوه تحقیر از عوامل تخریبی در بالادست حوضه آبریز هستند که باعث تشدید قدرت خرابکاری سیلاب می شود. نقش سدسازی داخل ایجاد و تشدید قدرت سیلاب

این کارشناس منابع غریزی و آبخیزداری درباره نقش سدسازی درون ایجاد و تشدید قدرت سیلاب گفت: سدسازی باید اصولی باشد و توجه به بالادست و پایین مشت بند امری ضروری است به طوری که اگر به اقدامات آبخیزداری و حفظ آب و خاک درون بالادست سدها توجه نشود تفاله و خاک به جای آب تو دنبال دیواره سدها جمع می شود و جمع آوری آب و رسوبات ناشی از خوردگی مقبره داخل اراضی بالادست در انبار سدها باعث تغییر رژیم طبیعی رودخانه درون پایین دست می شود و آب زلال و پر کارمایه خارج شده از سد نیز باعث بروز فرسایش رودخانه ای و تغییر بستر رودخانه می شود.

میرقاسمی با اشاره بوسیله اینکه ایران بین دو صفحه عربستان و اوراسیا تحت فشار راحتی دارد، گفت: این پدیده زمین شناسی «تکتونیک ورقه ای» باعث بالا آمدن ورقه ایران می شود. داخل نتیجه ایران دارای رودخانه های جوانی است که به لول رو به پایین تا رسیدن به شیب تعادلی تمایل دارند. از این رو تغییر تو شکل بستر رودخانه ها و همزمانی آن با تغییرات اقلیمی که باعث کاهش مدل بارش برف و افزایش میزان، مدت و شدت بارش باران شده باعث می شود سدهایی که در گذشته طراحی شده بودند دیگر اقتدار کنترل و مدیریت سیلاب را نداشته باشند. 

وی داخل ادامه تصریح کرد: پیش از وقوع سیلاب لازم است بخشی از آب سدها خالی کردن شود اما بوسیله دلیل اقلیم بی آب و نیمه خشک کشور و خشکسالی های پی درپی نسبت بوسیله تخلیه کمی از آب سد اقدام نمی شود بنابر این سدها به شرطی می توانند در کنترل سیلاب کار کننده باشند که درون وهله فاتحه مدل سازی و تاسیس آن ها مطابق با استانداردهای فنی باشد و در وهله دوم از طریق نقشه کشی یک سیستم هشدار و پیش بینی سیلاب نکته سنج و آنلاین بتوان پیش از چسبیدگی سیلاب به مخزن سد، بخشی از خزانه بند را تخلیه کرد تا سد بتواند سیل ورودی را کنترل کند ولی به دلیل اینکه چنین جهیز های اعلام خطر و ادوات اندازه گیری دقیق باران و سیل را در دسترس نداریم معمولا سدها تخلیه نمی شوند و یکباره سیل عظیمی بوسیله رویه می افتد که سد توانایی مدیریت آن را ندارد. از این رو بنا به خشکی امدن اجبار دریچه های تهی سازی سد باز می شوند و خانه و زندگی افرادی که در پایین دست با خیال راحت و به امید اینکه سدی در بالادست نگهبان آن ها است زندگی می کنند، شسته می شود و از بین می جوی. پیدایش و ساز درون حریم رودخانه ها به اعتبار سدها

میرقاسمی داخل سرانجام با اشاره به اینکه به قدر سدها در حریم رودخانه ها ساخت و ساز صورت پژمرده است، گفت: نخوت کاذب ناشی از دستیابی بوسیله فناوری های نوین سدسازی، این توهم را بخاطر برخی کارشناسان و مسئولان به وجود آورد که می قابلیت به شورش طبیعت رفت و قوای طبیعی بسان سیلاب ها را مهار و کنترل کرد. مردم محلی نیز به آن کارشناسان اعتماد و داخل حاشیه رودخانه ها شروع بوسیله ساخت و ساز می کنند همچنین برخی شهرداری ها نیز با نیت ساختن محیط تفریح و گردش و تامین آرامش و آسایش بخاطر شهروندان، اقدامات به اصطلاح ساماندهی رودخانه، خلق کردن پارک ساحلی، تفرجگاه، آلاچیق و پارکینگ را تو دستور فقره خودی قرار داده اند بی خبر از آن که طبیعت، قوانین خاص خویشتن را دارد و به موقع قدرت پا بر جا خودش را بوسیله انسان علامت می دهد.
  • ۹۹/۰۷/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی