سل تل

راکت لب، شرکت هوافضای پرتابگر ماهواره های کوچک پس از پرتاب یکی از موشک هایش در بامداد امروز، آن را با موفقیت به زمین بازگرداند و تحت مجموعه ای از چترهای استخلاص به آرامی درون اقیانوس فرود آورد. این مانور، قدری از آزمون بازپسین مرموز ای بود که راکت گوهر به منظور محک تقریبا کامل قدم های مورد حاجت برای بازیابی و استفاده ی مجدد از راکت هایش در آینده اجرا انصاف.

موشک راکت جوهر با نام الکترون امروز جمعه در ساعت ۵:۵۰ به حین ایران از سایت پرتاب شرکت در نیوزیلند از روی زمین برخاست و قسمت قسمت کردن ای از ماهواره های کوچک را بوسیله مدار نزدیک زمین محموله کرد. الکترون در تمام ۱۵ پرتاب خود تا به امروز، موشکی یک بارمصرف بوده و تو هر مأموریت تازه از نسخه ای کاملا متاخر از آن استعمال شده است. ولی راکت حقیقت درون سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که درصدد مجاهدت برای بازیابی مقدر شدن عمده ی راکت الکترون پس از پروازهای آتی است تا از پرتابگرش تو مأموریت های بعدی مکرر استفاده یواش. همدستی از آن زمان تاکنون بوسیله آرامی درتلاش برای دستیابی بوسیله هدف خود بوده است و مانورهای جدید را با کمال مطلوب بازیابی موشک درون مأموریت هایش آزمایش می کرد.

برنامه ی راکت لب برای بازیابی موشک به کلی با رویکرد اسپیس ایکس تضاد دارد. شرکت هوافضای ایلان ماسک، راکت های فالکون ۹ را پس از هر پرتاب، روی سکوی فرود تو کشتی بدون سرنشین فرود می آورد. درمقابل راکت جوهر نیز مشیت دارد راکت را پس از پرتاب به قانون ای کنترل شده بوسیله زمین بازگرداند؛ اما الکترون به محض قرارگیری در ارتفاع معین، چتر نجات پاتوغ و چتر نجات اصلی اش را به منظور کاهش سرعت نزول خود می گشاید. درحالی که الکترون به آرامی درحال بازگشت بوسیله زمین است، راکت منبع هلی کوپتری را به تصعید درمی آورد تا با گرفتن موشک در میانه ی هوا از برخورد شیرهدار آن با سطح غرق کردن جلوگیری کند.

راکت لب درجریان پرتاب شانزدهم خویشتن و پس از پرتاب الکترون از تاسیسات اصلی اش درون نیوزیلند، قدم های اشاره شده ازجمله گشودن چتر استقلال را مشق کرد. بااین حال، راکت عین از مسابقه گام نهایی یعنی گرفتن الکترون درمیانه ی فضا صرف کردن نظر کرد و موشک درنهایت داخل اقیانوس تسکین بوسیله آب افتاد. مرام شرکت درکل فهمیدن این موضوع حیات که آیا می تواند موشک را سالم به زمین بازگرداند و آن را یک لقمه در اقیانوس فرود آورد یا نه. پیتر بک، مدیرعامل راکت لب تصویری از الکترون را تحت چتر نجات در توییتر منتشر کرد و کود ی انتشار تصاویر بیشتر را در آینده داد.

راکت نسب تقریبا دو شایسته کردن پس از پرتاب، الکترون را با سفینه نجات از آب گرفت تا آن را بوسیله منظور بازرسی کنجکاو به تاسیسات خود منتقل کند. مهندسان این نسخه از الکترون را به حسگرهای زیادی تجهیز کردند تا حین پرتاب و نزول موشک داده هایی از موقعیت آن جمع آوری کنند. آویشن فنی بعد بهتر خواهد فهمید که چه زمان باید هلی کوپتر را برای اخذ الکترون ارسال بطی ء. این احتمال وجود دارد که موشک به خصوص بوسیله کاررفته داخل پرواز امروز درصورت داشتن وضعیت مناسب، دوباره در آینده پرتاب شود.

هرچند عملیات بازیابی موشک در پرتاب امروز، بیش ترین توجه ها را به خود جلب کرد، راکت نسب در مأموریت اخیر ۳۰ ماهواره از نوع دیده بان زمین تا مخابراتی را نیز بوسیله فضا فرستاد. همچنین درمیان محموله ی الکترون، مایه ای بود دارد که عملکرد فناوری جدیدی را با کمال مطلوب پاکسازی محیط از بقایای غیرضروری و خطرناک به نمایش خواهد گذاشت.بیشتر بخوانید:وداع با جستجوگر نامی فرازمینی ها؛ رصدخانه آرسیبو به زودی تخریب خواهد شدفضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس، چهار فضانورد ناسا را به رله فضایی بین المللی رساندپخش زنده رویداد اولیه پرتاب عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس [پرتاب شد]درخشش سطحی قمر اروپا از رازهای آن پرده برمی دارداگر داخل سیاه چاله سقوط کنیم، چه اتفاقی می افتد؟
  • ۹۹/۰۹/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی