سل تل

اکسیون (Axion، با تلفظ بی عیب اَکسیان) مورچه ای مهم خارج از نمونه میزان فیزیک ذرات است که وجود آن به رخساره نظری پیش بینی شده است. دانشمندان درون استاندارد های نظری با استفاده از اکسیون ها رفتار ذرات زیراتمی را توضیح می دهند.

فیزیک دانان نظری برای اولیه بار درون دهه ی ۷۰ میلادی وجود اکسیون را بوسیله نشانی طرز حلی بخاطر مشکلات ریاضی در وصف نیروی قوی هسته ای پیشنهاد داده بودند. نیروی زورمند هسته ای نیرویی است که ذرات زیراتمی با نام کوارک را برای تشکیل هسته ی اتم درکنار یکدیگر نگه می دارد. از آن زمان، از اکسیون بخاطر توضیح ماده ی تاریک نیز استفاده شده است. ماده ی تاریک ماهیتی ناشناس است که ۸۵ درصد از منکر کائنات را تشکیل داده ولی هیچگاه نوری از آن مشعشع نمی شود.

طبیب کای مارتنز، فیزیک دان دانشگاه توکیو و از جمله داشنمندانی که روی آزمایش اخیر منجر به فاحش شدن شواهد وجود اکسیون فقره کرده می گوید تا اینکه درصورت تأیید بود این ذره، هنوز صریح حلق که اکسیون بتواند عدم تقارن موجود درون مدل نیروی قوی هسته ای را محلول کند یا توضیحی برای جرم ناپیدا تو کائنات ارائه دهد. 

به گفته ی دکتر مارتنز، اکسیون هایی که بوسیله تازگی ردپای آن ها پیدا شده است ظاهرا از درون خورشید خارج می آیند و درنتیجه اقدام آن ها شبیه به «ماده ی تاریک سرد» نیست. فیزیک دانان اعتقاد دارند ماده ی تاریک سرد به صورت هاله ای پیرامون کهکشان ها را می پوشاند. چنانچه خور منشاء اکسیون های آزمایش اخیر باشد یعنی این ذرات بوسیله لطافت تولید شده اند؛ درحالی که بوسیله نظر می رسد ماده ی تاریک سرد از ابتدای ساخت کائنات، میلیاردها سال مشت نخورده سرمد باقی مانده باشد.مقاله های مرتبط:کتاب ماده تاریک و بررسی آن (جزء اول)تاریخچه ماده تاریک و تجسس آن (پاره دوم و پایانی)

علاوه بر آنچه گفته شد، کشف اکسیون هنوز قطعی نشده است. باوجود جمع آوری داده به مدت دو سال، شواهد به مشت آمده بخاطر اخبار موکد بود این مورچه ی بنیادی هنوز کمینه است. مارتنز در مصاحبه با لایو ساینس می گوید با جمع آوری داده های بیشتر ممکن است همین شواهد کمتر از وجود اکسیون کمتر و کم ارزش تیز شود.

دانشمندان برای پیداکردن سیگنالی خفیف از وجود اکسیون از مخزنی با ۳٫۲ تن زنون چیز ابکی داخل اعماق زمین استفاده کرده اند. این آزمایش که XENON1T شهرت دارد، تو آزمایشگاه ملی گرن سسو در ایتالیا قیافه گرفته است. 

حداقل دو پدیده ی علمی دیگر بوسیله سوا اکسیون همچنین حیات دارند که می توانند تفسیر کننده ی داده های به مشت آمده از آزمایش XENON1T باشند؛ هرچند محققان با آزمودن تئوری های مختلف به این نتیجه گویا اند که اکسیون هایی که منشاء آن ها خورشید است، محتمل ترین توضیح برای نتایج بوسیله دست آمده از این آزمایش هستند. داده های این آزمایش هنوز دراختیار جمله دانشمندان راحتی نگرفته و مقاله ای درباره ی آن در نشریات علمی طبع نشده است.

چاندا پرسکاد واینستاین، فیزیکدان دانشگاه نیوهمشایر عقیده دارد که اگر آزمایش اخیر وجود اکسیون را ثابت کند، بزرگ ترین کشف علمی اخترفیزیک از زمان کشف شتاب داشتن سرعت گشادگی کائنات است (در سال ۱۹۹۸ دانشمندان متوجه شدند کائنات خیر عزب در حال اتساع است، بلکه این انبساط همراه با پیشدستی کردن است).

استراحت دادن مخزنی درون عمق زمین باعث می شود جلوی پیوستن تقریبا هر نوع پرتویی بوسیله محتویات آن گرفته شود و عزب ذرات زیاد اندکی (احتمالا ذرات ماده ی تاریک) به مایع در مخزن برسند و با آن خاصیت مدال دهند. 

بیشتر واکنش های بوسیله وجود آمده با زنون مایع موجود درون مخزن نتیجه فعل وانفعالات ناشی از برخورد با دیگر ذراتی است که فیزیکدانان پیش از این کشف کرده و خواست آن را دارند (مانند نوترینوها)؛ اما تو چنین آزمایش هایی دانشمندان بوسیله تعاقب کشف کردن شواهدی از برهم کنش پیش بینی نشده هستند که با استفاده از استاندارد های قدیمی و ذرات شناخته شده توجیهی برای آن ها بود ندارد.

اکسیون عزب کاندیدا برای توضیح ماده ی تاریک نیست. ذرات دیگری با صیت WIMPS (ذرات سنگین با برهم کنش ناتوان) نیز پیش از این برای ماده ی تاریک پیشنهاد شده اند، اما  آزمایش های مبتنی بر مخازن زنون مایع تاکنون وجود آن ها را رد کرده اند. محسوس کردن شواهدی از بود اکسیون درحالی رخ می دهد که دانشمندان در سال های اخیر برای تعبیر کردن ماده ی تاریک درون مدل های خویشتن به این ذره ی فرضی توجه بیشتری نشان داده اند.

هنوز این امکان وجود دارد که پرتوهای دیگری از منابع غیرمنتظره مشابه مواد رادیواکتیو موجود در اعماق زمین یا تریتیوم جاویدان مانده تو مخزن بوسیله متد ای به خشکی امدن سنسورهای XENON1T تأثیر گذاشته باشند که متشابه به نتایج مورد انتظار از اقدام اکسیون باشد. نیز این گمان وجود دارد که واکنشِ نوترینوها با بازار مغناطیسی زمین از آنچه پیش تر تصور می شد قوی پر حرارت باشد و نتایج شبیه به وجود اکسیون تولید کرده باشد؛ هرچند این گمان بسیار متباعد بوسیله نظر می رسد، چراکه در این عارض دانشمندان باید بخاطر توجیه رفتار نوظهور تونرینوها در معیار استاندار فیزیک ذرات تجدید نظر کنند. مقاله های مرتبط:نوترینو: اسرارآمیزترین و نادیده ترین ذره ی رادیکال شناخته شده

دانشمندان عقیده دارند دقت نظری ی حیات اکسیون در آزمایش اخیر طبق با «۳٫۵ سیگما» است.  دقت ۳٫۵ سیگما یعنی بوسیله احتمال ۲ درون ۱۰٬۰۰۰ پرتوهای غیرمرتبط و متفرقه ی بنیاد باعث به بود آمدن سیگنال شده باشند. دانشمندان معمولا هنگامی از لفظ «کشف» برای ذره ای جدید استفاده می کنند که با دقت ۵ سیگما به نتایج خود اعتماد داشته باشند. چنین دقتی به معنای شانس خطای ۱ در ۳۵ میلیون است.

آزمایش مشابه دیگری با استفاده از زنون مایع با شهرت XENONnt استراحت است تا سال آینده در ایتالیا انجام شود. این آزمایش که متجاوز دقیق تر است، ۵ سال کشش می کشد و داده های آماری صریح تری دراختیار دانشمندان قرار می دهد. نیز در آینده ی نزدیک راحتی است آزمایش های مشابهی در آمریکا و گره نیز عارض بگیرد.

این گمان همچنین وجود دارد که کشورهای دنیا با به اشتراک گذاشتن ذخایر زنون خود در پروژه ای بین المللی اقدام به تاسیس آشکارسازی ۳۰ تنی کنند که دقت بسیار بالاتری بخاطر یافتن ذرات بنیادی خواهد داشت.بیشتر بخوانید:جنرال الکتریک با استعمال از پرینتر سه بعدی توربین های بادی ۲۰۰ متری می سازداز بخارآب لوله کوچک می توان بوسیله عنوان ذات انرژی تجدیدپذیر استفاده کردحیات هوشمند روی زمین؛ رویدادی نادر یا معمول؟امواموای اسرارآمیز ممکن است کوهستان یخی هیدروژنی باشدشرایط گستردن پژوهش های پزشکی در مجله های معتبر علمی چیست؟
  • ۹۹/۰۳/۳۱

نظرات (۱)

  • آنفالویاب اینستاگرام
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی