سل تل

اما در این میان چندی از بنگاه های آموزشی که همان مدارس غیردولتی باشند، آتش این رقابت را خاکستر گرم ور می کنند تا سود بیشتری از این معرکه خویشتن ساخته عایدشان شود. داستان ثبت صیت زودهنگام مدارس چیست؟

از سال های کثرت دور ثبت نام داخل مدارس از اواسط تیرماه یعنی حدود یک ماه و نیم پس از پایان سال تحصیلی آغاز می شد. مدیران مدارس دولتی موظف بودند که دانش آموزان میان پایه را درصورت قبولی بوسیله صورت خودکار ثبت نام کنند و مدارس شاهد، نمونه دولتی و تیزهوشان نیز موافق نتایج آزمون و بررسی مدارک می توانستند پذیرفته شدگان را نام نویسی کنند. دانش آموزانی هم که تغییر مقطع داشتند همچنین براساس منطقه محل سکونت به مدرسه بعدی شناساندن می شدند و ثبت نامشان عارض می گرفت ولی یک اتفاق این قاعده کلی و تقریبا منظم را بوسیله بی قراری زد؛ «توسعه مدارس غیردولتی». ترفند مدارس غیردولتی برای تحریک بازار ثبت صیت

اگر فرزندی در سن پرورش داشته باشید یا اتفاقات گرداگرد آموزش عمومی برایتان مهم باشد، از اوایل اسفند می توانید بنر یا آگهی های نخست ثبت نام درون مدارس غیردولتی را داخل سطح ولایت ببینید. «پیش ثبت معروفیت دبیرستان...آغاز شد.»، «آزمون های مکتب... ه. آغاز شد.»، «ثبت نام در دبستان... با ظرفیت محدود، شرایط را تو سایت دبیرستان بخوانید.» و این داستان بسته بوسیله خلاقیت مدیران روابط عمومی این مدارس رنگ جزیی و لعاب می گیرد و اشتهای والدین را برای تصمیم گیری درون این باره تحریک می کند.

پروانه رهنمودی، کارشناس مبصر مقطع متوسطه یکی از مناطق آموزش و یادگیری تهران تو این باره به همشهری می گوید: «متأسفانه مدارس غیردولتی برای رقابت با یکدیگر بر قانون جذب دانش آموز و پر کردن صندلی هایشان، هر سال طرح ها و برنامه های جدیدی را پیاده می کنند که متأسفانه کنار سیستم آموزشی سرزمین تأثیر مستقیم و غیرقابل جبرانی گذاشته است. برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه با خانواده، اردوهای نمایشی بخاطر تخمین داوطلب از عمده ترین اقداماتی است که این مدارس اجرا می دهند و باعث شده اند نگاه خانواده ها نسبت بوسیله مدارس دولتی و گزینش ساده آنها تخفیف پیدا کند، قوم ها فکر می کنند که بمنظور مدرسه دولتی این قوانین شیرهدار و چند مرحله ای را برای ثبت صیت ندارد بنابراین از چونی کافی آموزشی برخوردار حلق.»

او ادامه داد: «این داخل حالی است که طولانی این سختگیری ها و قوانین من در آوردی از لفظ این مدارس فقط یک بازارگرمی است و می خواهند وجد قوم ها را برای ثبت اشتهار افزودن دهند، دقیقا سانحه را متشابه یک ماراتنی مدل سازی کردند که اگر در آن سرعت بالا نداشته باشی، باخته ای و به نشانی یک جامانده محکوم به ادامه فراگیری تو یک مدرسه بی کیفیت دولتی هستی.»
به اعتقاد این کارشناس ارشد مقطع متوسطه، مدارس غیردولتی در این بنیاد متشابه یک بنگاه آموزشی عمل می کنند که در ارزش گذاری سایر مدارس همنوع خود نیز تأثیرگذارند. «منظور و تصمیمی بخاطر اصابت با این مدارس در هیچ دولت و پیرامون ای وجود ندارد و برعکس مدیران این مدارس هستند که بخاطر سایر مدارس نیز تصمیم گیری می کنند.» رقابت بر قاعده مدارس دولتی دید کرده و سوگلی

اما معضل فقط مدارس غیردولتی نیستند، مدارس دولتی خاص حزن ضوابط و شرایط خاص خود را دارند. مجتبی نیرانی، مدیر مدرسه دولتی در منطقه ۱۷تهران است؛ او از نبود سازوکار کم ارزش و دستورالعمل هماهنگ برای ثبت نام مدارس گلایه دارد و آن را یکی از مسائل اکید داخل بین مدیران مدارس دولتی می داند. «نه اینکه دستورالعملی بود نداشته باشد، اتفاقا داریم و هر سال اندوه ستاد ثبت نام مدارس هم در وزارتخانه و هم ادارات تشکیل می شود اما نکته اینجاست که این بخشنامه از سوی خود مدیران بالادستی با سفارش های پیاپی اقوام و دوستانشان نقض می شود و عملا کارکرد آن تا نصف کاهش پیدا می کند.»

برند شدن چند دبستان دولتی درون منطقه، ثبت نام فرزندان مقامات اختصاص در آنها و در طاس برتری سندیت نسبت به سایر مدارس نیز باعث عقب انداختن در ثبت صیت و لبریز شدن ظرفیت آنها می شود. «درون هر منطقه ۲-۳ تا مدرسه هستند که بوسیله میانجی مدیریت بهتر خواه فضای آموزشی جدید و کم قیمت تر، اسم و رسمی روبرو می کنند. همین می شود که از سازمان کچل یا سازمان منطقه آموزش و پرورش تسهیلاتی را بخاطر ثبت نام فرزندان شاهد، فرزندان فرهنگیان و...

درنظر می گیرند و همین می شود که تقاضای سایر اولیا نیز برای ثبت نام فرزندان سندیت در این مدارس اوج می رود. استدلال شان غصه این است که در مدت فلانی و فلانی فرزندشان تو این دبیرستان فراگیری می خواند پس حتما خیلی خوب است و باید فرزند من هم همین مکان ثبت اشتهار شود.»
نیرانی تأکید کرد: «همین مدارس به زبان برند باعث تضعیف سایر مدارس دولتی در منطقه می شوند چون بصیرت آموزان با سطح شعور پشته و وضعیت مفت مالی را جذب کرده و باعث تجمیع معرفت آموزان درمانده تر چه از لحاظ آموزشی و چه از نظر فرهنگی در مدارس دیگر می شود و بدین روش هر سال سطح این مدارس کاهش پیدا می نرم. از سوی دیگر مدارس مطرح دولتی به مرور معلمان برتر را نیز جذب کرده و این مزیت را نیز به تحدید خود در می آورند.

تمام مصاحبت من این است که نحوه گزینشی ثبت نام در مدارس چه دولتی و چه غیردولتی روی سرنوشت سایر مدارس و دانش آموزان آنها تأثیر سلبی گذاشته است.» این نگاه متفاوت و نظرکرده به فداکار مدارس دولتی داخل مناطق، از آن اتفاقاتی است که روی تصمیم گیری خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان تأثیر مستقیم گذاشته است. تنوع مدارس و سرگردانی خانواده ها داخل انتخاب

تمام نکاتی که کارشناسان در ارتفاع به آن رمز کردند، از عوامل تسریع خانواده ها برای ثبت صیت داخل مدارس به حساب می رود، آنها داخل یک سیکل معیوبی گرفتار می شوند که خودشان کمترین نقش را در آن دارند اما خیلی زود گرفتار آن می شوند. جست وجوی یک مدرسه لقب و رسم دار از چندماه مانده بوسیله خاتمه سال تحصیلی قبل، پیگیری مداوم و حضوری برای لابی کردن جهت ثبت نام، مراجعه به ادارات و التماس نامه سفارشی بوسیله مدیر مدرسه، وادار کردن فرزندان برای شرکت در آزمون های متعدد مدارس غیردولتی، نمونه دولتی و تیزهوشان، دادن وعده مالی به مدارس خوب تنها چند معیار از اقداماتی است که قوم ها برای دنباله تحصیل بهتر فرزندان سندیت قفا می کنند.

طاهره فیاضی، کارشناس آموزش متوسطه داخل این باره توضیح می دهد: «ما هر سال در اسفندماه با این سؤال از سوی خانواده ها روبه رو می شویم که دخترم یا پسرم را داخل کدام مدرسه ثبت شهرت کنم؟ فلان مکتب خوب است یا فلان مدرسه؟ میگن فلان مدرسه معلمان خوبی ندارد، خواه آن مکتب امکاناتش کمتر است، می شود یک نامه بخاطر مدرسه فلان بخاطر ما ظلم کنی؟ و ده ها سؤال و درخواست دیگر.»

او ادامه عدل: «این معضل فقط از یک چیز سرچشمه می گیرد و آن تنوع زیاد از پیمانه مدارس در سرزمین است؛ تنوعی که داخل مرحله اول باعث تشکیک بیش از قطع قوم ها و سرگردانی آنها حین ثبت نام شده و در مرحله دوم باعث فاصله معنادار بین دانش آموزان و سپس فارغ التحصیلان آنها با سایر مدارس می شود. معضلی که با توسعه بیش از حد مدارس غیردولتی ابعاد جدیدی پیدا می کند.»

فیاضی گفت: «آنقدر این معضل در ذهن خانواده ها بزرگ شده که از چندماه پیش از سال تحصیلی قبل و شروع امتحانات قفا مدرسه خوب می گردند و تن به کامل خواسته های مدیران مدارس می دهند، نتیجه این می شود که ما شاهد پیش شرط های عجیب و غریب مثل برگزاری آزمون در مدارس غیردولتی هستیم.»او با پیش روی اینکه این آزمون ها بیشتر گنجایش بازارگرمی بخاطر جذب بینش آموز دارد تا گلچین سطح واقعی آنها، اظهار داشت: «با این روش مدارس غیردولتی می خواهند بگویند که مثلا مدرسه ما دارای متقاضیان بی شمار است و وجد مخاطب و رقم مستمری را اضافه دهند. من صیت آنها را مدرسه نمی گذارم، اینها بنگاه های آموزشی هستند و بوسیله بینش آموز به چشم خریدار نگاه می کنند.»

ولی راه حل چیست و چگونه می توان این سیکل معیوب در ثبت معروفیت و استرس ثبت اشتهار زودهنگام داخل مدارس را از بین برد؟ فیاضی می گوید: «باید تنوع مدارس را کاهش عدل و سطح مدارس را چه از نظر آموزشی و چه فضای فیزیکی طبق ساخت. جلوی تبلیغات زود خلال ثبت نام مدارس را گرفت و ترفند مدارس غیردولتی را برای جذب مشتری خنثی کرد. با این سیاق شاید بتوان وجد قوم ها را از بین برد.»

وزیر آموزش و پرورش ماه هاست که به دنبال حذف موارد استرس زا از تن آموزش و پرورش است. اما جالب است که با آزمون های مفرط ورودی مدارس غیردولتی، رتبه گذاری آشکار بین مدارس دولتی و شروط بسی مدارس خاص مقابله ای نمی کند. فیاضی می گوید: «ما نمی توانیم به صورت فاش مدارس را ارزشگذاری کنیم و بعد به خانواده ها بگوییم که هیچ تفاوتی بین مدرسه ها نیست و همه مدارس به یک اندازه خوب هستند و فرزندتان را داخل دبیرستان ای که ما برایتان درنظر می گیریم ثبت اشتهار کنید.» کارشناس آموزش: خیر اینکه دستورالعملی بخاطر ثبت معروفیت وجود نداشته باشد، اتفاقا داریم و هر سال بی قراری ستادی در وزارتخانه و هم ادارات تشکیل می شود ولی نکته اینجاست که این بخشنامه از سوی خود مدیران بالادستی با سفارش های پیاپی اقوام و دوستانشان نقض می شود یکی از کارشناسان: با برگزاری آزمون های ورودی مدارس غیردولتی می خواهند بگویند که مثلا مدرسه ما دارای متقاضیان بی حساب است و عطش مخاطب و نما شهریه را افزایش دهند. من معروفیت آنها را مدرسه نمی گذارم، اینها بنگاه های آموزشی هستند
  • ۹۸/۰۳/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی