سل تل

بوسیله گزارش ایسنا، فضاهای عمومی شهری از نظر ویژگی های کالبدی و کارکرد مدنی محیط چشمگیری بخاطر رشد و بالندگی اجتماع هستند. فضای شهری مکانی برای تعاملات، برخوردها و تعاملات اجتماعی و همچنین، محملی برای انواع فعالیت هاست. تشویق مردم بوسیله حضور درون فضای عمومی خواه مهیا کردن امکان دسترسی برابر همه افراد و قسمت قسمت کردن ها به آن، نخستین گام برای دستیابی بوسیله عرصه اشتراکی است و این عرصه، تحقق جامعه مدنی را وجهه می یواش.

پژوهشی که تو ارتباط با فضاهای اشتراکی و زنهار زنان، توسط تیم پژوهشگران متشکل از سعید شریعتی مزینانی (مربی، گروه پژوهشی علوم اجتماعی موسسه جهاد دانشگاهی) و سیمین روشنایی زاده (مربی، گروه پژوهشی علوم اجتماعی راه اندازی جهاد دانشگاهی) با جامعه آماری ۱۰۰۰ نفری، نسوان بزرگ تیز از ۱۵ سال درون شهر مشهد انجام شده است، علامت می دهد: «زیرگذرها و مسافربران شخصی ناامن ترین موضع ها بوده اند. پارک ها و محدوده پیرامون محل زندگی بی قراری با میانگین نزدیک بوسیله هم در رده اینده فراغت می گیرند و اتوبوس، پل های رهرو پیاده و تاکسی تو مقایسه با فضاهای عمومی دیگر، بیشتر زنهار دارند.»

در این پژوهش آمده است: «یکی از اولویت های عمده در مسائل شهری توجه به پناه شهروندان است که لباس گیری سرمایه اجتماعی را داخل ساختار شهری ممکن می بطی ء. بدون ساختن امنیت، ساختار شهری بوسیله صورت سیستمی از اجزا و عناصر بخاطر سکونت شهروندان و عمر همراه با رفاه و کرامت انسانی کارایی ندارد.»

یافته های این پژوهش نشان می دهد: «با محور صبر دادن موضوع امان زنان، یعنی نیمی از کل جمعیت، در فضاهای عمومی باید فرصت های برابری فراهم شود.

زنان باید به ادوات حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند تا بوسیله فراغت و آزادانه جابه جا شوند و از مواهب زندگی فرهنگی، مدنی و اقتصادی دهکده استفاده کنند. زنان همانند مردان حقوقی دارند و وقتی که به دیدگاه آنان توجه شود، امنیت شب هنگام روزی کاملا تضمین می شود؛ زیرا در زمان خشونت و پرخاشگری آنها ابتدایی شعار هستند و به همین دلیل، در برنامه ریزی شهری باید تجدیدنظر شود. یک شهر ایمنی امکان تکان را بخاطر همه، بوسیله ویژه برای نسوان حاضر می کند و احساس امان در انسجام مدنی بسیار تاثیر دارد.»

پژوهشگران این پژوهش می گویند: «در سپس فیزیکی، در زمینه مسائل مربوط به زیرگذرها همچنین شرایط پرتو تقریبا نیمی از آنها متوسط یا ضعیف بوده است. درون ورودی هیچگاه کدام از زیرگذرها علائم نحوه دستیار خواستگاری کردن در شرایط ویژه، پیش دماغ نشده است. در داخل حدود دو سوم زیرگذرها جریان کم قیمت جمعیت دیده نشده است. نور شب در دو سومین پل ها به میزان متوسط بوده است و امکان رویت آنها از پایین وجود دارد. نیز داخل ورودی بیشتر پل ها علائم نحوه کمک خواستگاری کردن در وضعیت ویژه، پیش بینی نشده است. تو دو سومین پل ها هم جریان کم قیمت جمعیت دیده شده است.»

در ادامه این پژوهش، محققان درون ارتباط با احساس ناامنی می گویند: «عاطفه ناامنی مالیات و تلفات رسا شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تا اینکه دیپلماتیک دارد و آثار آن بر کیفیت زندگی و بهروزی اقتصادی و اجتماعی دراز مدت است. احساس ناامنی تاثیرات روان شناختی گسترده ای خلق می کند که محتوی مواردی مانند اضطراب، بی اعتمادی، احساس بیگانگی، انزوا و ناخرسندی از زندگی است.»

داخل نتایج این پژوهش آمده است: «تو شالوده احساس امنیت به تفکیک فضاهای موجود، زیرگذرها و مسافربران شخصی ناامن ترین موضع ها بوده اند. پارک ها و محدوده حوالی محل زندگی با میانگین نزدیک به هم درون رده بعدی قرار می گیرند و نیز  اتوبوس، پل های عابر پیاده و تاکسی در مقایسه با فضاهای عمومی دیگر، زنهار بیشتری دارند.

فضاهای شهری در صورت امان بودن، گذشته از آنکه آرامش را بخاطر آدم شهر بوسیله ارمغان می آورند، میزان تعاملات و فعالیت های اجتماعی ساکنان را تکثیر می دهند و داخل نهایت، احساس مطلوب بودن و خرسند را نیز درون شهروندان تقویت می کنند.»

این پژوهش در شماره چهارم پژوهش های راهبردی کنف و نظم اجتماعی منتشر شده است.
  • ۹۸/۰۸/۰۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی